013 33 13 26 13 - 14

پیش زمینه
موفقیت درلیزر مو به طورمعمول به عنوان حذف موهای زائد با لیزر بطور دائمی و یا به عنوان تاخیرقابل توجهی دررشد آن گزارش شده است.بررسی ها و تحقیقات علمی در مورد لیزر عمدتاً بر روی بیماران پوست روشن که در طبقه بندی فیتزپاتریک نوع یک تا سه هستند،انجام شده است.
اما گروه های مطالعاتی اخیر تکنیک های لیزری جدیدتری را برروی انواع پوست های
فیتزپاتریک نوع چهار تا شش مورد بررسی قرار دادند.
تصویر زیر را ببینید

حذف موهای زائد


آناتومی فولیکول مو
تاریخچه
گلدمن و همکارانش برای اولین باردرسال 1963 آسیب های روبی لیزر را بر روی فولیکول های رنگدانه ی مو شرح دادند.درسال 1983 اوشیرو و ماریوما به ریزش مو به دلیل ایجاد خال هایی برروی پوست بعد از درمان با روبی لیزر اشاره کردند.علاوه بر آن مشخص شد که سطح رویی پوست در دوز هایی که برروی فولیکول مو اثر می گذاشت به شدت آسیب دیده بود.
درسال1983 اندرسون و پاریش تئوری فتوترمولیزانتخابی را توسعه دادند.این روش بر اساس یک لیزر با طول موج مشخص و مدت زمان پالسی از نور بود که کروموفور خاصی را هدف قرار می داد.
این تئوری دقت عمل بیشتری در استفاده و هدفگیری انتخابی تری به تکنسین ها می داد و مهم تر از همه بافت های اطراف ناحیه ی هدف قرار گرفته شده،از آسیب لیزر دور می ماندند.

استفاده از تعلیق موضعی ذرات کربن به همراه درمان با سیستم Q-switched Nd:YAG اولین روش درمان موهای زائدی بود که به تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا رسید. بر اساس گزارشات این روش هرچند که نمی توانست روش دایمی برای از بین بردن موهای بدن باشد اما می توانست رشد مجدد موها را تا سه ماه به تعویق بیاندازد.
در سال 1996 گراسمن و همکارانش برای اولین بار از تئوری اندرسون و پاریش در روبی لیزر حالت نرمال برای از بین بردن موهای زائد استفاده کردند.

لیزر های از بین برنده ی موهای زائد و منابع نورآن ها
در دهه آخر قرن بیستم و دهه اول قرن بیست ویکم،تعداد زیادی لیزر با منابع نوری مختلفی برای انجام اعمال زیبایی وارد بازار شدند.از اولین آن ها سیستم Q-switched Nd: YAG (1064 nm, Soft Light system) بود که توسط شرکت Thermolase در سن دیگوی کالیفرنیا به بازار عرضه شد.این سیستم برای نفوذ به فولیکول های مو از تعلیق روغن معدنی کربنی استفاده می کرد.این روغن معدنی هم چنین نقش کروموفر جذب کننده ی انرژی را ایفا می کرد.
سیستم بعدی که به بازار عرضه شد دارای یک فلاش لامپ زنون با فیلترهای نوری بود. در این دستگاه فیلتر ها طول امواج نور را در حدود 690 نانومتر محدود می کردند و اجازه می دادند که نور بالای این طول موج از دستگاه عبور کند و موهای زائد را از بین ببرد.

در روبی لیزر پالس بلند که تکنولوژی بعدی ارائه شده به بازار بود از ترمولیز انتخابی به عنوان روش اصلی از بین بردن موهای زائد استفاده می شود.در این روش ملانین نقش کروموفور هدف را ایفا می کرد.

 

لیزر الکساندریت با پالس طولانی
لیزر الکساندریت موج بلند بر اساس اصل انتخاب گری ترموکینتیک طراحی شد و ملانین ها را در فولیکول مو مورد هدف قرار می داد.از این طریق هنگامی که ملانین فولیکول مو از طریق گرما از بین می رفت،لایه ی بیرونی پوست فرصت کافی را برای سرد شدن داشت.


Light Sheer
شرکت مدیکال کوهیرنت در سانتا کلارای کالیفرنیا و شرکت پالومار تکنولوژی لایت شیر را معرفی کردند که در آن دیود های لیزر در 800 نانومتر فعالیت می کردند و این دیود ها پالسی به اندازه ی 30 ms را تولید می کردند.این بدان معنی بود که ابعاد لیزر به خاطر جایگزینی لوله لیزر با دیودهای خاص این شرکت می توانست کاهش قالب توجهی پیدا کند.
بیشتر اصلاحاتی که در دستگاه های لیزر انجام شد برای بالا بردن بازدهی و یا کاهش اثرات جانبی این دستگاه ها بود،برخی مدل ها بعد از این از ترکیب روش های نوری و حرارتی استفاده کردند که در این مدل ها از انرژی فرکانس رادیویی استفاده می شد.
پیش زمینه ی تئوریک مورد استفاده در این دستگاه ها بر اساس قابلیتی بود که اجازه می داد نواحی مورد هدف گرمای بسیار بیشتری را بدون ایجاد آسیب به بافت پوست اطراف آن تحمل کنند.

 حذف موهای زائد


لیزرهای خانگی و دستگاه های IPL
در بین سال های 2000 تا 2010 تعداد زیادی دستگاه فشار ضعیف به عنوان اپیلاتورهای خانگی وارد بازار شدند.بیشتر این دستگاه ها اما با شکست تجاری مواجه شدند.مشکل اصلی و مرکزی این دستگاه ها این بود که توانایی بسیار پایینی در از بین بردن موها داشتند.

لیزر الکس سرد آمریکا

بر خلاف محدودیت تکنولوژی‌های قدیمی که از منابع انرژی کم‌ توان استفاده می‌کردند، لیزر الکس سرد کوترا از منبع تولید لیزر حقیقی و پیشرفته برای دستیابی به ایمن‌ترین و موثرترین نتایج درمانی برای مراجعه کننده‌گان در تمام تایپ‌های پوستی استفاده می‌کند.

لیزر الکس سرد کوترا به طور چشمگیری راحتی بیمار را با سیستم سرمایش پایدار قبل، حین و پس از هر پالس لیزر بهبود بخشیده است. در مطلالعات تحقیقاتی در میزان راحتی و رضایتمندی مراجعه‌کننده‌گان ، 100% آن‌ها لیزر الکس سرد کوترا را در مقایسه با سایر لیزرهای رفع موهای زائد انتخاب کرده‌اند.

لیزر الکس سرد و اندیاگ پالس حقیقی کوترا انرژی مورد نیاز برای از بین بردن ریشه موهای زائد را کاملا موثر و پایدار ایجاد می‌کند. و این باعث کاهش تعداد جلسات درمان شده و پوشش انواع مراجعه کننده‌گان از پوست‌های بسیار روشن تا یک فرد با پوست بسیار تیره را فراهم کرده است.

لازم به ذکر است که کلینیک زیبایی دکتر کورش فیاض مقدم برای اولین بار در رشت و استان گیلان از این دستگاه برای لیزر موهای زائد استفاده می کند.

اپیدمیولوژی موهای زائد
فراوانی این مشکل
حدود چهار درصد از زنان سالم و سفیدپوست که در تحقیقات ده هزار نفره ی دانشگاه ییل شرکت کردند،از موهای صورت خود ابراز ناخرسندی کردند.
این درصد بین زنان با رنگ های پوست دیگر،مثل سیاه پوستان و زرد پوستان و همین طور در سنین بالاتر بسیار بیشتر است.همچنین این درصد با در نظر گرفتن افرادی که از موهای زائد بخش های دیگر بدن خود احساس نارضایتی کردند و یا با در نظرگرفتن مردانی که از موهای ناخواسته در بخش های مختلف بدن خود،به طور مثال گوش یا پشت بدن ناراضی هستند،بسیار بیشتر می شود.
اتیولوژی (سبب شناسی)
رشد بی رویه ی مو می تواند تاثیر منفی بر سلامت عمومی داشته باشد.هم چنین بخش قابل توجه ای از جامعه که تحت تاثیر بیماری های هورمونی چون بیماری پلی کیستیک تخمدان، هیپرپلازی مادرزادی آدرنال، هیرسوتیسم ، پر کاری تیروئید و خال مودار مادرزادی هستند.از رشد بی رویه مو رنج می برند.

پاتوفیزیولوژی
هیرسوتیسم بیماری ست که در آن زنان از رشد بی رویه مو در نقاط مختلف بدن خود رنج می برند.با توجه به تاثیرات اجتماعی این رشد بی رویه موهای زائد و با توجه به تفاوت فرهنگی و نژادی که بین جوامع مختلف از زیبایی وجود دارد،فریمن و گالوی معیاری را برای تشخیص این بیماری معرفی کردند.آن ها نه قسمت مختلف بدن را برای تعیین این معیار انتخاب کردند و از عدد صفر تا چهار ارزش گذاری کردند.
بعد از جمع این اعداد در نه قسمت مختلف بدن،اگر عدد حاصله هشت یا بیشتر از آن بود فرد دچار بیماری هیرسوتیسم است.بر اساس این طبقه بندی پنچ درصد از زنان ایلات متحده از بیماری هیرسوتیسم رنج می برند.یکی از عوامل اصلی این بیماری می تواند هایپر آندروجنیزم (به طور مثال افزایش سطح آندروژن پلاسما)باشد.
هایپرآندروژنیزم می تواند در ارتباط با مشکلاتی در غده فوق کلیوی باشد (به طور مثال هیپرپلازی مادرزادی آدرنال، تومور های تولید کننده ی آندروژن) و یا می تواند ناشی از مشکلاتی در غده هیپوفیز باشد (مثل بیماری کوشینگ) از دیگر عوامل می توان به بیماری های رحمی مثل بیماری پلی کیستیک تخمدان، تومورهای تخمدان اشاره کرد.هم چنین عوامل بیرونی مثل استروئید های آنابولیک و یا تستسترون نیز از دلایل مهم این بیماری هستند.

هیرسوتیسم ایدوپاتیک معمولا ناشی از ترشح بیش از حد غده فوق کلیوی و یا ترشحات رحمی می باشد.هم چنین تغییر در پروتئین های متصل شونده به آندروژن و یا متابولیسم آندروژنی نیز می تواند باعث این بیماری شود.یکی از دیگر عوامل اصلی این بیماری حساسیت بیش از حد ژنتیکی فولیکول مو به سطح نرمالی از آندروژن است.
بیماران معمولا دارای سابقه ای از رشد بی رویه مو در بدن خود و یا رشد موی ناخواسته در قسمت های غیر معمول بدن هستند.در میان مردان این نواحی معمولا شانه ها ،پشت و یا گوش ها هستند،برای زنان این نواحی معمولا صورت،سینه ها،پاها و یا قسمت پایینی شکم هستند.


آناتومی
هر مو دارای یک قسمت بیرون از پوست به نام ساقه مو و یک قسمت درون پوستی به نام ریشه مو می‌باشد که هر دو قسمت ساختمان یکسانی دارند. مو از ساختمانی لوله‌ای شکل و مشتق از اپیدرم به نام فولیکول بوجود می‌آید.

 

ساقه مو (Hair shaft)
ساقه مو از سه قسمت مغز ، قشر و کوتیکول تشکیل شده است.

مغز
در مرکز مو قرار دارد و موهای ظریف فاقد مغز می‌باشند. سلولهای تشکیل دهنده مغز بزرگ و واکوئله بوده و بطور متوسط شاخی می‌شوند.

قشر
ناحیه اطراف مغز مو می‌باشد که ضخامت عمده مو را تشکیل می‌دهد و از سلولهای شدیدا شاخی شده و فشرده تشکیل شده است. رنگ مو مربوط به رنگدانه‌های ملانین موجود در سلولهای این لایه می‌باشد که توسط ملانوسیتهای واقع در ماتریکس مو تولید و سپس به این سلولها منتقل می‌گردد. هر چه مقدار ملانین کمتر باشد، رنگ ملانین روشن تر و بالعکس خواهد بود. در موهای قرمز ، ملانین از نوع فئوملانین می‌باشد. سفید شدن مو به علت از بین رفتن رنگدانه ملانین در سلولهای قشری است.

کوتیکول
از یک ردیف سلول پهن و کاملا شاخی شده تشکیل یافته است که مانند فلس ماهیها هر سلول قسمتی از سلول مجاور خود را می‌پوشاند. نحوه قرار گیری سلولهای کوتیکول باعث شده که هم مو نفوذ پذیر بوده و قابل رنگ کردن باشد و هم انعطاف پذیر بوده و پس از خیساندن قابل پیچش باشد.

سلول ها در پیاز مو باعث رشد فولیکول می شوند.هم چنین ملانوسیت ها که سلول های تولید کننده رنگدانه هستند،در نزدیکی پیاز مو قرار دارند.
برای اکثر مردم عمق پیاز مو حدود 4 میلی متر در زیر پوست است،بنابراین برای از بین بردن پیاز مو لیزر باید نفوذپذیری بسیار بالایی داشته باشد.

 

حذف موهای زائد



مراحل رشد مو
رشد مو دارای سه مرحله می باشد:مرحله آناژن که فاز فعال رشد موست،کاتاژن که مرحله ای گذراست و تلوژن که مرحله ی استراحت موست.
میزان رشد موهای بدن بستگی به مدت زمان فاز آناژن دارد،استفاده از لیزر بیشترین تاثیر خود را در مرحله ی آناژنی خود دارد به خصوص زمانی که سلول های ماتریکس مو در حال تقسیم شدن سریع و مهاجرت به بیرون از ساقه ی مو هستند.هم چنین زمانی که میزان ملانین مو در بالاترین حد خود است استفاده از لیزر بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
در فاز کاتاژن میتوز متوقف می شود،ماتریکس مو عقب کشیده است و پاپیلا در محلی نزدیک برآمدگی پیاز مو قرارگرفته وتغذیه مویرگی کاهش می یابد.
در فاز تلوژن فولیکول مو از پاپیلا جدا شده و به عمق یک سوم از حالت نرمال خود می رود و سپس در نهایت مو ریزش می کند.
مدت زمان فاز تلوژن یا فاز ریزش مو در نواحی مختلف بدن متفاوت است به طور مثال در ناحیه ی پا،تلوژن ممکن است به مدت یک سال طول بکشد.دلیل اصلی تکرار جلسات لیزر این است که در هر ناحیه از بدن نسبت فولیکول های آناژنی به تلوژنی متفاوت است و از آن جایی که لیزر فولیکول های آناژنی را از بین می برد لیزر درمانی باید تکرار شود تا موهایی جدیدی که وارد مرحله ی آناژنی می شوند تحت پوشش قرار گیرند.

 حذف موهای زائد با لیزر

 

نکاتی در مورد نحوه استفاده بهینه از لیزردرمانی
برای لیزردرمانی رنگدانه ی مو باید حتما تیره تر از رنگدانه ی پوست اطراف آن باشد،در غیر این صورت لیزردرمانی اثری نخواهد داشت.
در نسخه های اولیه دستگاه های لیزر بیماران با پوست فیتزپاتریک نوع سه،چهار و پنج به هیچ وجه نباید از لیزردرمانی استفاده می کردند اما در نسخه های جدیدتر تمام افراد می توانند با رعایت احتیاط از این دستگاه ها استفاده کنند.
در بیمارانی با پوست نوع چهار و پنج که از سیستم لیزر الکساندریت می کنند،می توان برای کاهش اثرات جانبی لیزر از درمان موضعی کورتیکو استروئید استفاده کرد.
حمام آفتاب یکی از دیگر نکاتی ست که باید در درمان لیزر به آن توجه کرد.قبل و یا در حین لیزردرمانی به هیچ وجه نباید حمام آفتاب گرفت زیرا این کار رنگدانه های پوست اطراف مو ها را تیره تر می کند.

 

لیزر موهای زائد



آدرس کلینیک: رشت - چهار راه گلسار-نرسیده به پل بوسار- ساحتمان پزشکان دانا - طبقه 6

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code